В даний час
набуває поширення концепція компетентнісного підходу в освіті, що є основою
змістових змін по забезпеченню відповідності освіти запитам і можливостям
суспільства періоду інформатизації і глобальної масової комунікації. З позиції
компетентнісного підходу суттю освіти стає розвиток здібності до самостійного
вирішення проблем в різних сферах і видах діяльності на основі використання
соціального досвіду, елементом якого стає і власний досвід навчених. У системі
безперервної освіти дорослих компетентність є однією з основних характеристик результативності
освіти в ланцюжку понять «письменність – компетентність – культура –
менталітет».
Вимоги щодо
компетентнісного підходу в освіті детально описані в Державному стандарті
базової і повної загальної середньої освіти, який затверджено Кабінетом
Міністрів України в листопаді 2011 року.
Компетентнісний
підхід – спрямованість навчально – виховного процесу на досягнення результатів,
якими є ієрархічно підпорядковані ключова, загально предметна і галузева
компетентності. Компетентність – набута в процесі навчання інтегрована
здатність учня, що складається із знань, умінь, досвіду, цінностей і ставлення,
що можуть цілісно реалізуватися на практиці.
Але
виховання компетентнісної особистості неможливе без компетентного
педагога. Педагоги є однією із соціально – професійних груп, перед якою
суспільство поставило два важливих завдання:
-
Збереження і примноження культурного надбання суспільства і
цивілізації в цілому;
-
Соціалізація особистості на відповідальному етапі її
формування.
На думку експертів в галузі освіти, загальні вимоги до
педагога формуються наступним чином:
n Висока професійна
компетентність
n Соціально – економічна
компетентність
n Комунікативна компетентність
n Високий рівень професійної і
загальної культури
Чільне місце в структурі діяльності
вчителя належить комунікативному компонентові. Якщо вчитель надає своєму
професійному мовленню відповідного значення, то у процесі його спілкування з
учнями відбуваються позитивні зміни діяльності спілкування, характеру мотивів.
Проблемі формування професійного мовлення вчителів присвячено чимало праць
учених – мовознавців(Н.Бабич, Л.Мацько), дидактів, лінгводидактів(О.Мудрик,
М.Вашуленко, В.Мельничайко та ін.)
Комунікативна компетентність включає
в себе розвинене усне та писемне мовлення; володіння різними мовами, сучасними
інформаційними технологіями, ефективними методами та прийомами міжособистісного
спілкування, а також виконання вчителем правил культури мовлення та мовного
етикету.
Відомо, що комунікація в професійній
діяльності виконує три основних функції:
n Комунікативну, що включає
обмін інформацією
n Інтерактивну, що допомагає
організувати взаємодію
n Перцептивну, яка відтворює
процес сприйняття і формування образу іншої людини і встановлення взаємодії.
Критерії розвитку комунікативної
компетентності повинні відповідати основним функціям і відтворювати наступні
уміння:
-
Уміння вести вербальний і невербальний обмін інформацією
-
Уміння виробляти стратегію, тактику і техніку, взаємодію з
людьми, організовувати їхню спільну діяльність для досягнення цілей
-
Уміння ідентифікувати себе із співрозмовником, розуміти, як
ти сприймаєшся партнером по розмові
-
Уміння бути толерантним , витриманим
-
Уміння створити
потрібний позитивний емоційний фон в процесі навчання, який шляхом копіювання
розвиває комунікативні компетенції учня
Комунікативна компетентність учителя визначається такими складовими як:
- когнітивна(що спеціаліст знає з
даного питання)
- Операційна( як спеціаліст реалізує
свої знання на практиці)
- позиційно – ціннісна( як спеціаліст
відноситься до даної сфери своєї діяльності)
Ці складники проявляються в
професійній взаємодії вчителя з учнем, колегами, батьками, адміністрацією
школи.
Культура мовлення виходить не з
ситуативно продиктованих факторів мови, а з системи норм, достатніх для того,
щоб забезпечити спілкування в будь-якій діалогічній ситуації з дотриманням
мовного етикету.
Культура мовлення педагога – дисципліна, не тільки професійної,
але й етичної орієнтації: вчитель не може допускати мовленнєві огріхи, оскільки
він є мовленнєвою особистістю і комунікативним лідером, сказане педагогом не
лише запам’ятовується , а ще й багаторазово відтворюється. Саме тому і сьогодні
актуальні слова К.Д.Ушинського «Мистецтво чудової розповіді зустрічається у
викладанні нечасто не тому, що це мовленнєвий дар, а тому, що і обдарованій
людині потрібно немало попрацювати, щоб виробити в собі можливості педагогічної
розповіді». Цей недолік в діяльності педагога обумовлюється тим, що, озброєний
теоретичними знаннями і основами методики, він не володіє педагогічною технікою,
важливою складовою якої є мовлення.
Культура мовлення вчителя не тільки
слугує одним із показників духовного багатства педагога, його культури
мислення, але водночас є визначним засобом формування особистості. Якщо ми
помічаємо манеру людини триматися, його ходу, його поведінку і за ними оцінюємо
людину(інколи – помилково), то мова – більш точний показник її людських
якостей, її культури.
Дуже важливим аспектом в даному
випадку є володіння педагогом техніки мови – фундаментом культури мовлення,
складовими якої є дикція, дихання, голос. Кожне слово повинно промовлятися
чітко – головна вимога дикції. Нечітке, неграмотне мовлення -
неприємне,воно ображає наш слух , наші естетичні відчуття. І
зовсім неприпустиме таке мовлення для вчителя.
Однак цей список слід доповнити
однією із найважливіших комунікативних компетенцій учителя – професіонала –
уміння володіти правилами мовленнєвого етикету. В ситуації педагогічного
спілкування етикет відіграє дуже важливу роль, тому що мовлення не тільки
«головна зброя професійної діяльності, а й зразок, свідомо чи підсвідомо
засвоюваний, завжди в тій чи іншій мірі відтворюється учнями, а отже,
«тиражується» і розповсюджується». Мовлення вчителя повинно стати для учнів
«риторичним ідеалом» не тільки в плані дотримання мовленнєвих норм, але й
виконання правил мовленнєвого етикету.
Комунікативна компетентність педагога
є одним із компонентів його педагогічної культури. Корректність у спілкуванні виявляється у визнанні співрозмовника
як цінної особистості, в намаганні уникати ситуацій, які можуть бути для
співрозмовника образливими. Різка критика не дає користі, оскільки заставляє
людину оборонятися, викликає почуття образи. Таким чином, порушується контакт і
важко говорити в цій ситуації про високий рівень ефективного навчання. Велике
значення має орієнтація на учбовий діалог. Якщо він стає системним, то в учнів
формується активне ставлення до оволодіння інформацією, знижується страх перед
неправильним висловлюванням( оскільки помилка не дає негативної оцінки) і
закріплюються добрі відносини з учителем. Інколи вчителі говорять на підвищених
тонах, тим самим порушують правила мовленнєвого етикету. І як результат –
погіршується самопочуття, здоров’я в першу чергу вчителя.
Педагогам, які є представниками
мовленнєвої професії, важливо знати і використовувати правила мовленнєвого
етикету і культури мовлення. Можна з упевненістю сказати, що педагоги, які
відрізняються високим рівнем комунікативно – мовленнєвої компетентності, будуть
мати більше шансів стати професійно успішними.
Таблиця
доречного слововживання, що сприятиме підвищенню комунікативно – мовленнєвої
компетентності
Так кажемо
|
Так доречно сказати
|
Батькі'вські збори
|
Ба'тьківські збори
|
Цікавий випа'док
|
Цікавий ви'падок
|
Користуватися довіднико'м
|
Користуватися дові'дником
|
Дробо'ве число
|
Дробове' число
|
О'знака
|
Озна'ка
|
Виконувати разо'м
|
Виконувати ра'зом
|
Черго'вий учень
|
Чергови'й учень
|
Запишемо число в зошиті
|
Запишемо дату в зошиті
|
Виключення з правил
|
Винятки з правил
|
Використовувати коректор(коректор-
Особа, яка здійснює коректування)
|
Використовувати білило (білило-біла
фарба)
|
Відкритий урок
|
Показовий урок
|
Усі бажаючі
|
Усі охочі
|
Відкрити зошит
|
Розгорнути зошит
|
Відкрити двері
|
Відчинити двері
|
Написати заяву
|
Скласти заяву
|
Встаньте
|
Підведіться
|
Підвести підсумки
|
Підбити підсумки
|
Здавати екзамен
|
Складати іспит
|
Поділити на групи
|
Об’єднати
у групи
|
Перш за все
|
Передусім
|
Разом із тим
|
Водночас
|
Саме головне
|
Найголовніше
|
Сторінка 107
|
Сторінка сто сьома
|
Учнями неправильно виконано завдання
|
Учні неправильно виконали завдання
|
Давайте запишемо
|
Запишімо
|
Піти за
журналом
|
Піти по
журнал
|
Підкреслити за допомогою олівця
|
Підкреслити олівцем
|
Розвиваюча мета
|
Розвивальна мета
|
Діюча програма
|
Чинна програма
|
Хід уроку
|
Перебіг уроку
|
Вид уроку
|
Тип уроку (вид уроку зазначають тоді, коли урок
проводять нестандартно. Тому в конспектах ця рубрика не є обов’язковою)
|
Література:
1. Біляєв О. культура мовлення
вчителя – словесника.
2. Український правопис
3. Омельчук С. Основні аспекти
мовленнєво – методичної компетентності сучасного вчителя.
4. Журнал «Дивослово»
5. інтернетресурси
Немає коментарів:
Дописати коментар