У ХХІ столітті освіта зробила вже великий крок
до особистісно орієнтованого навчання, метою якого є не сформувати і навіть не
виховати ,а знайти, підтримати, розвинути людину в людині, закласти в ній
механізм реалізації особистості.
З
огляду на те, що українська мова і література, як предмети державного значення,
набули пріоритету, я вважаю, що саме вчителі української мови та літератури
повинні бути головними творцями «освіченої творчої особистості». Що ж має
зробити вчитель, аби учні не стали рабами масової культури? Як навчити їх
розрізняти високохудожні твори і дешеві підробки під них? Як навчити учня
обирати в книжковому морі лише ту продукцію, яка здатна збагатити, розширити
духовні горизонти? Дані питання на перший погляд здаються риторичними, але ми
повинні розуміти, що певні суспільні зміни як то: проголошення незалежності
України, демократизація всіх сфер життя, формування нових суспільно-політичних
інститутів, створення нової концепції школи-все це вимагає від вчителя –мовника
звільнитися від накидання будь-яких догм та стереотипів, передавати учневі не
заідеологізовану повноцінну інформацію, розвивати його розумові здібності,
націлювати на самостійне здобуття знань. Щодня вчитель має вносити дивовижний
світ слова в не менш дивовижний внутрішній світ учня.
В
сучасних умовах, коли учень повинен виступати не скільки об*єктом, скільки
суб*єктом навчання, від мене вимагається крім яскравої, захоплюючої подачі
матеріалу, здійснення на уроці самостійної пізнавальної діяльності та
активізації творчих здібностей учнів. Реалізація цих завдань пов*язана із
застосуванням різних методичних прийомів і засобів навчання.
Помилково
вважати, що духовно багату особистість можна виховати лише на уроках
літератури. Я поставила за мету на уроках української мови виховувати духовне
багатство. Щоб досягти цієї мети (як власне і будь-якої іншої) я реалізую такі
завдання:
__Підбираю
матеріал до теми з джерел усної народної творчості та художньої літератури, як наприклад:
1)Вивчаючи
односкладні речення у 8 класі, для диктанту з коментуванням вибрала речення
лише з творів Л. Костенко
Там сходить сонце,слово і люди
А мені ж, може,просто хочеться щастя.
2)При
вивченні однорідних членів речення даю для роботи прислів*я і приказки, що не
тільки сприяють засвоєнню матеріалу, а й сприяють розвитку національної
свідомості учнів.
Сонце, земля і вода-найперші
годувальники.
Кує не молот,а коваль.
Голка мала,проте колюча.
Пшениця і вдячність родять на доброму
грунті.
__На
уроках розвитку зв*язного мовлення для переказів, аудіювання , читання мовчки
підбираю матеріал, який не тільки містить потрібні для засвоєння певної теми
тези, а багатий загальнолюдськими цінностями. Наприклад, для читання мовчки
пропоную текст «Бог і квіти», в якому крім загального сприйняття тексту учні
осмислюють поведінку тієї чи іншої квітки, роблячи висновки, тим самим вчаться
критично сприймати матеріал.
__Навчаю
дітей читати словники не тільки для того, щоб знайти відповідь на поставлене
питання, а й для естетичного задоволення. Так, за півроку учні почали
зацікавлюватися тлумачним словником та фразеологічним словником, де відшукують
інколи зовсім несподіваний матеріал. Я вважаю, що розширюючи словниковий запас,
учні самостійно, без нав*язування з мого боку, розширюють світ внутрішній, світ
духовного багатства.
Доречно
згадати легенду про людей, які, вирушаючи з рідного краю, беруть з собою
грудочку землі, частину історії, та мову. Я вважаю, що чим більший лексичний
склад мови учня, тим ширшими будуть його пізнання у всіх галузях науки і тим
освіченішим він стане.
Уроки
української літератури-більш широкий простір для роботи з виховання духовного
багатства і критичного мислення.
Проблемою
багатьох вчителів старшого покоління є те, що вони працюють за давно складеною
схемою, при роботі з художніми творами,
а саме: детальне ознайомлення з творчістю письменника, подання критичного
матеріалу до тексту, читання самого тексту, визначення теми і ідеї твору,
аналіз.
Я
вважаю, що літературу потрібно вивчати як мистецтво слова, а не як сухий
предмет, як наприклад, математику. Так само, як театр, музей, художня виставка,
література повинна виховувати духовне багатство в дитині, а не повторювання
нав*язаного критичними статтями.
Я
вважаю, що сьогодні при вивченні художньої літератури головне-опанування учнями
тексту, тому що критичний матеріал-це нав8язування розуміння, а не саме
розуміння. Саме тому на уроках літератури всі учні читають тексти(чи то вірш,
чи то оповідання) з олівцем в руці. Це крім естетичної насолоди(адже учень
збагачує свою мову) дає краще розуміння тексту(адже учні, читаючи текст,
відразу відмічають художні деталі, епітети, порівняння, кольорову гамму і т.
д.), що в подальшому полегшує критичне осмислення прочитаного.
Чи
не найважливішим завданням для мене є на уроках літератури розвивати критичне і
логічне мислення учнів,бо лише особистість, яка має навички такого мислення,
може швидко зорієнтуватися у різних ситуаціях сучасного життя, зробити
правильний крок, прийняти правильне рішення.
В.О.Сухомлинський
зазначав, що мислення дитини починається зі здивування. Але як викликати здивування
у сучасного учня? Я намагаюся проводити паралелі між текстом виучуваного твору
і з художнім фільмом чи взагалі з випадками з сучасного життя. Як не дивно, але
це спрацьовує: учні краще розуміють твір, якщо час літературний стає їм
ближчий. Під час вивчення творів учні повинні характеризувати героїв. Ось тут я
зосереджую увагу учнів на художніх деталях. Зацікавлення художніми деталями
активізує мислення.
Наступний
крок до розвитку критичного мислення в учнів - це робота із схемами .
Наприклад, при вивченні твору «Дорогою ціною» М Коцюбинського учні складають
схеми до характеристики Соломії та Остапа; а при вивченні творчості В.
Винниченка на уроці літератури рідного краю учні, користуючись підготовленими
матеріалами, складають опорні схеми – порівняння «Винниченко – письменник» та
«Винниченко – політик».
Ні
для кого не секрет, що далеко не кожен випускник школи володіє критеріями
оцінки художнього твору і здатен, користуючись набутими у школі знаннями і
досвідом, примножувати свій інтелектуальний і духовний потенціал. Під час
роботи, виконуючи головну задачу – виховання духовно багатої особистості, що
може критично мислити – я намагаюся виховати в учнів естетичний смак,
сформувати систему загальнолюдських цінностей та виробити в учнів здатність
застосовувати свої знання в житті.
Немає коментарів:
Дописати коментар